OFER''İN ORTAĞI MEHMET KUTMAN, 7 LİMAN İÇİN UNAKITAN VE YILDIRIM''A MEKTUP YAZMIŞ: ''GÖRÜŞELİM, GİZLİ KALSIN SINIRLI BİR İHALE YAPILSIN''
İsrailli yatırımcı Sami Ofer''in  ucuza Tüpraş hissesi almasına aracılık eden Mehmet Kutman''ın, Hong  Konglu ortağı ile de Unakıtan ve Yıldırım''la yedi liman için ''gizli  pazarlık'' yaptığı ortaya çıktı.  
  Tüpraş ve Galataport ihaleleriyle yeniden gündeme gelen Global Menkul  Değerler''in sahibi Mehmet Kutman''ın, yedi limanın (İzmir, Mersin,  İskenderun, Haydarpaşa, Derince, Bandırma ve Samsun) işletme hakları  için Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve Maliye Bakanı Kemal  Unakıtan''la ''gizli pazarlık'' yaptığı ortaya çıktı. İsrailli yatırımcı Sami Ofer''e ucuza Tüpraş hissesi satılmasına  aracılık eden ve Ofer''le birçok projede ortak olan Mehmet Kutman ile  Hong - Konglu firma Hutchison''un Murahhas Azası John Meredith, Unakıtan  ve Yıldırım''a hitaben kaleme aldıkları 12 ve 18 Aralık 2003 tarihli  iki ayrı yazıyla limanlara talip olduklarını bildirdiler.   ''Aramızda kalsın'' ''Çok gizli'' notu düşülen ve 12 Aralık tarihli yazıda, 7 limanın  işletme hakkının 30 yıllığına devrine karşılık 1 milyar 35 milyon dolar  teklif edildi. Bu rakamın 670 milyon dolarlık bölümünün peşin imtiyaz  hakkı ödemesinden, 365 milyon dolarlık kısmın ise irtifak (başkasına ait  maldan yararlanma) hakkının net bugünkü değerine karşılık geldiği  bildirildi.  ''''Bu ön teklif aramızda gerçekleşen tüm görüşmelerin gizli kalması  anlayışı ve şartı ile hazırlanmıştır'''' denilen yazıda daha sonra şu  ifadeler yer alıyor: ''''Bilgi akışını sağlayabilmeniz durumunda 2004  Şubat ayında yapılabilecek sınırlı bir ihaleye katılabilecek durumda  olacağımızı (...) düşünmekteyiz.''''  Satın alma detayları Ortakların mektubunda, ''Satın alma detayları'' bölümünde şöyle  deniliyor:  Peşin imtiyaz hakkı (670 milyon dolar) ve irtifak hakkı (365 milyon  dolar) ödemeleri ile kurum vergileri haricinde hükümete gelirler  üzerinden hiçbir ödeme yapılmayacaktır. İmtiyaz süresi 30 yıldır. Konsorsiyum limanları tatmin edici şekilde  işletirse bu süre uzatılacaktır. Konsorsiyum gerekli gördüğünde kendi tarifelerini belirleme hakkına  sahip olacaktır. 622 milyon dolar yatırım yapılması öngörülmektedir. Konsorsiyum demiryolları personelinden istediğini işe alacak ve her  türlü işten çıkarma halinde tazminatlardan hükümet sorumlu olacaktır.    BELGE 1  ''Mektubun gizli kalması şartı ile...'' 12 Aralık 2003 tarihli mektubun başında, ''Çok gizli'' ibaresi var.  Mektup Maliye Bakanı Unakıtan''a hitaben yazılmış. ''Gerçekleştirmiş  olduğumuz çeşitli görüşmeler...'' ifadesi ile başlayan altı sayfalık  mektupta konsorsiyum adına Anita Hamilton ve Kutman''ın görüşmeye  yetkili oldukları ifade edilerek telefon ve e - posta adresleri  veriliyor. Mektupta, ''''Bu ön teklif, mektubun içeriğinin ve  mevcudiyetinin, aramızda gerçekleşen tüm iletişim ve görüşmelerin gizli  kalması şartı ile hazırlanmıştır'''' deniliyor.   BELGE 2  ''Görüşmede tarafımıza ilettiğiniz...'' Unakıtan ve Yıldırım''a birinciden 6 gün sonra gönderilen ikinci  mektuptaki ifadelerden ortakların bakanlarla görüştüğü ve pazarlıkta  ilerleme olduğu anlaşılıyor. Mektupta, ''17 Aralık 2003''te siz  saygıdeğer bakanlarımızla yaptığımız görüşmede'' ifadeleri yer alıyor.  Mehmet Kutman imzalı mektupta, bakanların ''yükleme ve boşaltma  işlemlerinden yüzde 15 irtifak hakkının limanların arazisinin devlete  ait olmasından dolayı ödenmesinin gerekmediği görüşüne'' karşılık fiyat  revizyonu yapılarak teklifin 900 milyon dolara yükseltildiği  belirtiliyor.   Planlar tutmadı Global ile Hutchison''ın talip olduğu limanlar, bakanlarla  pazarlıklardan bir yıl sonra özelleştirme programına alındı. ÖİB, geçen  ay Mersin Limanı''nı ihaleye çıkardı. Global - Hutchison konsorsiyumunun  teklifi 755 milyon dolar fiyat veren PSA - Akfen ortaklığının 200  milyon dolar altında kaldı. İskenderun ihalesin de ikilinin verdiği  fiyat düşük kalınca iki ihaleden de elendi. İkili İzmir ihalesine  hazırlanıyor.    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
0 commentaires:
Post a Comment